Naisten ja miesten pyörät
Onko sukupuolella merkitystä pyörän valinnassa?
Yhä edelleen pyöriä jaotellaan naisten ja miesten pyöriin, mutta onko jaottelussa mitään perää? Mikä niin sanottuja naisten ja miesten pyöriä erottaa? Milloin kannattaa valita matalarunkoinen, milloin korkearunkoinen pyörä? Tässä kirjoituksessa pureudutaan erilaisiin runkorakenteisiin.
Jaottelu naisten ja miesten pyöriin nojaa historiaan, jolloin naiset käyttivät pitkiä hameita. Naisille suunniteltiin pyöriä, joissa keskitanko oli laskettu, sillä matalarunkoisen pyörän kanssa hameen kanssa polkeminen sujui helpommin.
Vaikka harvempi enää pyöräilee helmat liehuen, jaottelu naisten ja miesten pyöriin on yhä voimissaan monessa pyöräliikkeessä ja kansan suussa. Todellisuudessa sukupuolella ei ole mitään merkitystä pyörää valitessa. Helkamallakin on jo pitkään puhuttu matalarunkoisista ja korkearunkoisista pyöristä, joista jokaisen kannattaa valita juuri itselleen sopiva malli, sukupuolesta riippumatta.
Mikä erottaa matalarunkoista ”naisten” ja korkearunkoista ”miesten” pyörää?
Kun kerran runkomallia ei kannata valita sukupuolen perusteella, kannattaa valita itselle ja omaan käyttöön sopivat ominaisuudet:
Matalarunkoinen: pyörän selkään on helpompi kavuta. Tämä voi olla etu esimerkiksi iäkkäämmille polkijoille sekä kaupunkiajossa, jossa nousuja satulasta tulee usein.
Korkearunkoinen: pyörä on hieman lujempi, sillä kolmiorakenne on jäykkä joka suuntaan. Tämän takia suurin osa maastopyöristä on korkearunkoisia. Kaikki matalarunkoisetkin pyörät läpäisevät kuitenkin aina rasitustestit.
Runkomalli ei vaikuta pyörän nopeuteen tai ketteryyteen ja pyöräilyasentoonkin vaikuttaa enemmän rungon malli sekä satulan ja ohjaustangon säädöt.
Niin sanotuissa naisten pyörissä saattaa olla myös erimuotoinen – naisen keholle suunniteltu leveämpi ja lyhyempi – satula, mutta on hyvä muistaa, että pyörään kuin pyörään voi halutessaan vaihtaa satulan oman maun mukaan.
Pyörän runkokoko – Miten valitset oikean koon?
Kuten todettua, sukupuolella ei ole väliä pyörän valinnassa – mutta kehon pituudella ja mittasuhteilla on merkitystä, jotta osaa valita oikean runkokoon. Runkokoko tarkoittaa rungon pystyputken pään ja polkimien kiinnityskohdan välistä etäisyyttä.
Pyöräilijän pituuden lisäksi merkitsevää runkokoon kannalta on jalan sisäpituus, jonka mittaat seisomalla ilman kenkiä suorilla jaloilla ja mittaamalla välin maasta haaroihin.
Usein ihmiset ostavat itselleen liian suuria pyöriä, joten jos pohdit kahden koon välillä, kannattaa usein valita se pienempi. Käyttötarkoituksellakin on väliä: maastopyöräilyyn sopii hieman pienempi runkokoko, koska sitä on helpompi hallita pienillä poluilla.
Ajoasentoa voi tietysti myös säätää satulaa ja ohjaustankoa säätämällä tai ohjainkannatinta vaihtamalla ja se vaihteleekin eri pyörämalleissa: useimmiten työmatka- ja kaupunkipyöräilyyn suunnitelluissa pyörissä ajoasento on pystympi ja suoraselkäisempi, maasto- ja maantiepyörissä enemmän eteenpäin nojaava.
Parasta olisi ehdottomasti koeajaa aina pyörä ennen ostopäätöstä, jotta voi varmistua siitä, että runkokoko tuntuu oikealta.
Eri malleissa erilaiset runkokoot
On tärkeä huomioida, että eri mallien runkokoot eivät ole suoraan vertailukelposia keskenään, edes saman valmistajan sisällä.
Helkaman perinteisissä kaupunkipyörissä käytetään korkeampaa istuinputkea ja lyhyempää istuinkannatinta kuin maastopyörissä ja niihin pohjautuvissa hybrideissä. Helkamalla kaupunkipyörien koko ilmoitetaan tyypillisesti senttimetreinä (cm) ja maastopyörien ja hybridien tuumakokona. Näin ollen esimerkiksi 48 cm kaupunkipyörä ja 17” (43 cm) maastopyörä saattavat molemmat olla sopivin koko samalle polkijalle.
Taulukot ovat suuntaa-antavia ohjeistuksia Helkaman kaupunkipyörien (cm) ja maastopyörien sekä hybridien valintaan: