Sähköpyörän säilytys ja huolto
Sähköpyörän säilytys ja huolto
Sähköpyörän omatoiminen huolto ei juuri poikkea perinteisestä polkupyörästä: pyörän puhdistaminen, renkaiden pumppaaminen ja ketjujen öljyäminen on hyvä tehdä säännöllisesti. Moottorin ja akun huoltaminen sekä ohjelmistopäivitykset tulee sen sijaan jättää ammattilaiselle. Akun säilyttäminen ja lataus oikein on olennaista sähköpyörän kestävyyden ja pitkäikäisyyden kannalta.
Miksi ja miten usein sähköpyörää kannattaa huoltaa?
Sähköpyörän säännöllisellä ja oikeaoppisella huoltamisella on merkittävä vaikutus siihen, että pyörä pysyy kunnossa. Tämä auttaa välttämään yllättäviä ongelmia ja laskee huoltokustannuksia pitkällä aikavälillä.
ENSIHUOLTO: Kun sähköpyörä otetaan käyttöön, se hakee vielä muotoaan; pinnat saattavat löystyä ja vaijerit venyä. Myös sähköjärjestelmä on hyvä tarkistaa pian käyttöönoton jälkeen. Kuten perinteisillekin polkupyörille, uudelle sähköpyörälle pitää siis tehdä ensihuolto, kun sillä on ajettu noin 100–300 kilometriä tai sitä on käytetty 5–15 tuntia. Viimeistään ensihuolto kannattaa tehdä muutaman kuukauden kuluttua pyöräilyn aloittamisesta.
KAUSIHUOLTO: Sähköpyörä kannattaa huollattaa ammattilaisella noin 1 000–2 000 kilometrin välein tai vähintään kerran vuodessa. Tällöin myös sähköjärjestelmä tulee tarkistettua ja ohjelmistot päivitettyä.
TÄYSHUOLTO: Vielä kausihuoltoakin perusteellisempi sähköpyörän täyshuolto on hyvä tehdä muutaman vuoden tai n. 5 000–6 000 kilometrin välein.
Miten sähköpyörää kannattaa huoltaa itse?
Sähköpyörän huoltaminen kotona ei merkittävästi poikkea perinteisestä polkupyörästä, sillä moottorin ja akun huoltaminen sekä ohjelmistopäivitykset on syytä jättää ammattilaisille.
Sähköpyörän omatoiminen huoltaminen säännöllisesti on kuitenkin vähintään yhtä tärkeää kuin perinteisellä pyörällä – ehkä jopa tärkeämpää, sillä pyörän painon ja tehon takia kulutus on tavallista kovempaa.
SÄHKÖPYÖRÄN PESU: Pyörä on hyvä puhdistaa tarpeeksi usein, sillä lika kuluttaa erityisesti liikkuvia osia. Sähköpyörän pesuun tarvitset vain ämpärillisen lämmintä vettä, hieman pyöränpesuainetta sekä rätin tai sienen ja harjan.
- Puhdista ensin runko, satula ja ohjaustanko rätillä tai sienellä. Renkaat ja voimansiirtojärjestelmä kannattaa harjata puhtaaksi.
- Muista varoa herkkiä osia ja vältä pesuaineen kulkeutumista laakereihin tai jarruihin. Myöskään sähkömoottorin tai akun alueita ei kannatta lutrata vedellä.
- Lopuksi huuhtele ja kuivaa pyörä huolella.
- Painepesuria ei kannata käyttää pyörän pesemiseen, sillä sen voima voi vahingoittaa pyörää.
RENKAIDEN TARKISTUS: Tarkista renkaiden kunto. Jos renkaissa on halkeamia tai pinta on kulunut sileäksi, on aika vaihtaa rengas. Tarkista myös, että renkaat pyörivät vapaasti. Pumppaa renkaat sopivan täyteen. Rengaspaine vaikuttaa merkittävästi ajokokemukseesi, ja sopivaan rengaspaineeseen vaikuttavat mm ajotyyli, kuljettajan ja matkatavaroiden paino sekä maasto ja keli. Sopivat rengaspaineet löytyvät kokeilemalla, mutta hyvä lähtökohta löytyy renkaan sivuseinämästä, johon on merkitty suositellut rengaspainerajat. Varmista, että pysyt aina näiden rajojen sisällä.
SÄHKÖPYÖRÄN KETJUJEN ÖLJYÄMINEN: Ennen öljyämistä ketjut kannattaa puhdistaa rasvanpoistoaineella ja harjalla ainakin silloin tällöin. Öljy on hyvä lisätä ketjun sisäpinnalle rullien päälle. Anna aineen vaikuttaa jonkin aikaa ja pyyhi ylimääräinen öljy pois kankaalla. Varo käyttämästä liikaa öljyä!
VAIHTEET JA JARRUT: Vaihteiden ja jarrujen huoltaminen kannattaa jättää ammattilaiselle, ellei ole varma, mitä on tekemässä. Jarrut ja vaiheet on kuitenkin hyvä tarkistaa jokaisen huollon yhteydessä ja tarvittaessa jarruvaijeria voi kiristää.
Miten säilytät sähköpyörää oikein?
Sähköpyörän säilytyksellä on vaikutusta erityisesti akun toimivuuteen ja pitkäikäisyyteen. Tärkeintä on irrottaa akku pyörästä ja säilyttää sekä ladata se aina huoneenlämmössä.
Sähköpyörälle ihanteellisin säilytyspaikka on kuiva ja lämmin tila, mutta sitä voi säilyttää myös ulkona (ilman akkua). Pyörä olisi kuitenkin tärkeä saada suojaan sateelta ja lumelta. Talvella pyörää ei saisi säilyttää pakkasessa, jotta sähköosat eivät vaurioidu. Myöskään pannu- tai lämmönvaihtohuone ei ole sopiva paikka pyörälle, koska niissä on yleensä liian kuuma.
Missä ja miten sähköpyörän akku kannattaa ladata?
Akku tulisi aina säilyttää ja ladata huoneenlämmössä. Kun akun tuo kylmästä lämpimään, kannattaa odottaa hetki ennen lataamista. Akkua ei tulisi koskaan jättää latautumaan yksin ja lataamiseen pitää aina käyttää akun omaa laturia.
Akkua ei kannata koskaan päästää täysin tyhjäksi, eikä toistuvasti edes alle 20 % varauksen. Jos pyörä seisoo pitkään käyttämättömänä, olisi syytä tarkistaa akku ja lataus muutaman kuukauden välein. Akkua ei kuitenkaan kannata säilyttää aivan täyteen ladattuna, vaan optimaalinen säilytysvaraus on n. 50–70 %.
Sähköpyörän akkua ei tulisi koskaan jättää tyhjänä pakkaseen, sillä tämä voi tehdä siitä käyttökelvottoman!
Vinkit turvalliseen ja nautinnolliseen talvipyöräilyyn
Talven saapuessa monet pyöräilijät siirtävät fillarinsa varastoon odottamaan lämpimämpiä kelejä. Mutta mitä jos kertoisimme, että talvipyöräily sähköpyörällä voi olla yhtä nautinnollista kuin kesälläkin? Tässä muutama vinkki turvalliseen ja mukavaan talvipyöräilyyn sähköavusteisella menopelilläsi.