Kokemuksia sähköpyöräilystä
Miten onnistuu keski-ikäisen äidin ja teini-ikäisen pojan yhteinen pyörälenkki?
Helkama CX 8v Di2 sähköpyörä
Sähköpyörällä molemmat voivat säätää rasitusta itselle sopivaksi ja tasata maaston tuomaa vaikeutta. Toinen voi ihailla valkovuokkojen täplittämää metsää ja toinen rymistellä fatbikella pusikoissa. Maisemien vaihtuessa on helppo vaihtaa viikon kuulumiset.
Ensimmäinen testaaja oli 160 cm poika, joka sai kunnian polkea 20 km matkan Helkaman myymälästä kotiin. Ensin hän vähän valitteli, että pyörä ei näytä hänelle tarpeeksi sporttiselta, mutta ulkonäkö petti ja sillä olikin superkiva ajaa.
Kotona positiivisesti yllätti pyörän näppäryys, kun sitä piti siirtää ahtaissa tiloissa. Kääntyi pienemmässä tilassa kuin meidän muut pyörät ja oli helppo laittaa ahtaaseen säilytyspaikkaan.
Testilenkille lähdettiin Vuosaarenhuipulle, koska siihen matkalle osuu asfalttia, hiekkatietä, helppoa polkua ja vielä loppuun jyrkkä ylämäki. Pyörä toimi kaikilla tosi hyvin, renkaat sopivan leveät jokaiselle alustalle ja sähkömoottorissa riitti voimaa viimeiseenkin ylämäkeen. Ajoasento on pysty, varmasti mukava pidemmälläkin matkalla.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun ajoin pyörällä, jossa on sähkövaihteet. Tarjolla oli kaksi erilaista automaattivaihdetta, A1 ja A2 ja lisäksi manuaalivaihteet. Automaatti vaatii vähän totuttelua, päädyttiin lopulta siihen, että A2 sopi meidän ajotyyleihin paremmin. Oikein vaihtelevissa kohdissa otin manuaalin käyttöön, koska tuntui helpommalta ennakoida ylä- ja alamäen vaihtelut.
Huippupyörä työmatkalle ja hiekkateille
Sähköavustukseen on kolme tasoa, eco, trail ja boost. Näiden väliset erot olivat tasaiset, enimmäkseen ajettiin ecolla ja ihan muutamassa jyrkässä kohdassa boostilla.
Isoin yllätys oli se, kuinka kevyt pyörällä oli ajaa myös ilman sähköä. Se rullasi todella hyvin, asfaltilla jaksoin hetken verran hyvin tavallisella pyörällä polkevan kaverin matkassa. Itselleni on kaksi kertaa käynyt niin, että pyörästä on loppunut akku kesken matkan ja silloin rullaavuus nousee uuteen arvoon.
Ihan perinteinen tarakka oli kätevä, kun kotimatkalla napattiin mukaan kahvimaito ja pieni postipaketti. Pysyivät kyydissä ilman mitään erityisvarusteita.
CX on vakiovarusteiltaan hyvin kattava menopeli, mutta varusteltavissa vieläkin monikäyttöisemmäksi pidemmille ajomatkoille. Lisävarusteiksi on mahdollista hankkia muun muassa etuteline, etu- ja takakori sekä takakorin laukku.
Kaupunkiin ja työmatkalle ihan huippupyörä, lisäksi sillä pärjää hiekkatiellä ja helpolla polullakin.